Recrutam.ro - Ghidul carierei tale

Contact
Home » Sfaturi » Cariera si experienta profesionala » Charisma – Ghidul Vorbitului in Public

Charisma – Ghidul Vorbitului in Public

Charisma – Ghidul Vorbitului in Public (12 strategii)

Charisma – Ghidul Vorbitului in Public

Charisma sau efectul charismatic este unul dintre cele mai importante calitati pe care le poate avea un vorbitor. Este cel mai greu, dar nu imposibil de format. De multe ori este si greu de definit.

Scris de Mircea Chira
Trainer Extreme Training
www.traininguri.ro

Parerile sunt mereu impartite in ceea ce priveste charisma si efectul charismatic pe care il are sau nu un vorbitor, cu care se naste sau nu un vorbitor.

Charisma reprezinta o combinatie de atitudine, inteligenta, cunoastere, temperament, cultura, preferinte, gandire, energie, experienta, cu alte cuvinte, intregul tau mod de a fi. Charisma mai este definita ca fiind o abilitate speciala de a influenta oamenii si de a genera devotament.

Un vorbitor charismatic are abilitatea, utilizandu-si toate calitatile pe care le detine, sa realizeze un impact puternic, memorabil si de durata asupra celor carora le vorbeste. El isi influenteaza ascultatorii emotional, fizic, intelectual si comportamental. Influenteaza gandurile si modul de a gandi si de a privi lucrurile, schimba perspective si atitudini.

Exista un mit care spune ca a fi charismatic este un har cu care te nasti, har pe care il au doar anumiti oameni de exceptie. Acest lucru nu este adevarat in totalitate. Pot fi calitati innascute, dar pot fi si dobandite, este adevarat, putin mai greu si in timp, dar se pot dobandi.

Efectul charismatic poate fi invatat. Este vorba despre cum iti poti folosi abilitatea naturala de a face o impresie puternica. Impactul tau personal este efectul tau charismatic.

De obicei, cand vorbim de charisma ne ducem cu gandul la o figura istorica, o celebritate, un star, un lider puternic, politician de marca, geniu militar, lider spiritual si religios. Ne este comod sa spunem “charisma este ceva imposibil de atins si este rezervata doar anumitor oameni care sunt predestinati sa fie admirati, sa fie invidiati sau sa inspire teama”. Iar unii chiar ajung sa creada ca efectul charismatic este ceva imposibil de atins si astfel, renunta sa isi construiasca propria charisma.

Intre charisma si bine nu putem pune semnul egal. Charisma si binele nu coincid intotdeauna si asta o putem vedea studiind liderii charismatici cum ar fi Ghandi, Nelson Mandela sau Maica Theresa, sau alti lideri la fel de charismatici cum au fost Hitler, Stalin, Mao, care ar fi versiunea negativa a efectului charismatic.

Charisma te ajuta sa ai impact asupra celorlalti, sa ii influentezi.

Iti ofer sapte indicii care iti arata ca ar trebui sa iti reanalizezi efectul charismatic:

• Simti ca publicul tau nu te asculta cu adevarat;
• Ti-e teama sau te simti inconfortabil cand urmeaza sa faci o prezentare;
• Publicul tau este agitat, nu se uita la tine si te intrerupe des atunci cand vorbesti;
• Simti ca ai impact asupra ascultatorilor, dar nu este cel pe care il doresti;
• Ti-e greu sa ii faci sa coopereze;
• Nu te simti confortabil sa privesti ascultatorii in ochi;
• Ti-e greu sa iei decizii si ai multe indoieli.

La ce ajuta sa ai charisma?

Ce gandesc ceilalti despre tine, ce crede publicul tau despre tine are o mare importanta, nu numai ca vorbitor public ci si in viata ta de zi cu zi. Modul cum esti privit iti poate afecta, influenta orice fel de relatie, atat de afaceri cat si sociala. Charisma te ajuta sa ai succes in relatiile cu ceilalti oameni, sa ai succes in fata ascultatorilor tai carora le poti castiga bunavointa si acordul, increderea si admiratia.

Cum sa iti dezvolti charisma?

1. IN PRIMUL RAND TREBUIE SA AI UN SCOP, tu ca persoana. Sa stii ce vrei, ce doresti, sa realizezi si unde vrei sa ajungi, sa fii interesat si atras de interactiunea cu ceilalti, sa inveti de la ei, dar sa fii tu insuti. Scopul se afla la baza constructiei tale charismatice si ar fi bine sa incepi cu constientizarea de sine. Adica sa stii cine esti tu, ce reprezinti, ce efect ai tu asupra celorlalti, care este efectul pe care ceilalti il au asupra ta?

Nu poti avea un efect carismatic asupra celorlalti pana cand tu nu reusesti sa te vezi dinafara, sa te analizezi cat mai obiectiv, sa iti analizezi toate trasaturile, atat cele pozitive cat, mai ales, cele negative. Sa poti sa accepti evaluari pe care ti le fac alte persoane fara sa te deranjeze si sa te simti jignit, sa faci fata unor observatii negative in ceea ce priveste persoana ta.

Sporirea constiintei de sine, a increderii in tine te ajuta sa fii capabil sa vorbesti deschis si natural despre emotiile tale. Nu te vei mai transforma in victima si nici in acuzator si nu vei mai avea nevoie sa porti “masca”. Sunt vorbitori care isi pun o masca, nu dau voie sau, mai bine zis, incearca sa nu dea voie publicului sa vada persoana reala din spatele ei, le este frica de ceea ce ar putea oamenii sa vada la ei. Sa luam un exemplu simplu: cand cineva afirma ca are totul sub control, dar realitatea si non-verbalul o tradeaza, arata ca nu este deloc asa, ea poarta o masca.

Cand vrei sa iti verifici efectul charismatic, nu te baza doar pe propriile perceptii despre tine, ci intreaba, investigheaza, vezi cum esti perceput de catre ascultatori, de ceilalti. Acesta este adevaratul tau efect charismatic, nu cel pe care crezi tu ca il ai.

Nu exista un singur mod, o reteta, o cale unica de a-ti dezvolta efectul charismatic. Un efect charismatic autentic provine din combinarea mai multor elemente de comportament, trasaturi, atitudini. Pe unele le-am prezentat deja, iar pe celelalte le voi prezenta in continuare.

2. CLARITATE SI FLUENTA

O modalitate de a-ti dezvolta charisma este claritatea, fluenta si congruenta ta ca vorbitor. Vorbitorii charismatici au tot timpul cuvintele la ei, se exprima cu claritate, sunt priceputi in a manui cuvintele. Mai departe, vei gasi o serie de metode la care poți apela pentru a-ți spori efectul charismatic.

Este necesar sa vorbesti cu usurinta, sa poti explica idei complicate intr-un mod simplu, sa dai viata cuvintelor tale si sa fii convingator. Sa vorbesti atat de clar incat sa poti fi auzit si inteles de catre toti.

Modul in care folosesti limbajul verbal si non-verbal le ofera ascultatorilor indicii instantaneu despre cat de educat, de congruent si competent esti. A fi congruent inseamna ca ceea ce spui asta faci, ce vorbesti asta exprimi.

As putea cita aici zeci de studii ce arata legatura directa dintre succes si exprimarea clara, fluenta si un vocabular vast.

Nu este suficient sa ai un vocabular vast si bogat, ci trebuie sa apelezi la el tot timpul, sa il folosesti. Multi oameni au un vocabular vast, dar nu folosesc decat o mica parte din cuvinte. Și atunci cu ce folos?

3. FARA CUVINTE DE UMPLUTURA

Incearca sa vorbesti fara repetitii si ezitari. Evita acele cuvinte de umplutura: „aaa, iii, ihhh, aaa, ahah”. Daca acestea fac parte din repertoriul tau, inlocuieste-le cat mai repede. Este extrem de important sa constientizezi ca faci asemenea greseli de exprimare. Nu ezita sa te inregistrezi cand faci repetitii pentru o prezentare si apoi analizeaza-te si cere parerea altor persoane care nu se simt obligate sa iti dea un raspuns care sa iti faca placere, ci sa iti dea un raspuns care sa te ajute sa iti imbunatatesti vocabularul si dictia.

4. IMBUNATATESTE-TI VOCABULARUL

Imbunatateste-ti mereu vocabularul. Invata cuvinte noi, foloseste dictionarul de neologisme, completeaza rebusuri, citeste carti bine scrise. Daca intalnesti cuvinte pe care nu le cunosti, afla ce inseamna. Exploreaza domenii noi cum ar fi: filozofia, teatrul, arta, muzica, diferitele stiinte, psihologia, care iti pot imbogati vocabularul si iți pot oferi noi perspective de exprimare a ideilor. Implica-te in conversatii serioase. Acestea iti pun mintea si vocabularul la contributie. Asculta oratori si vorbitori care se exprima foarte bine. Incearca, pe cat posibil, sa nu asculti politicieni, vedete sportive si alte „celebritati”, care nu fac decat sa repete mereu aceleasi fraze banale.

Invata sa explici ideile complicate intr-un mod simplu. Marii lideri stiu sa simplifice, stiu sa redefineasca o teza, un argument, o intrebare si pot gasi o solutie pe care toata lumea o intelege.

5. CAT MAI SIMPLU SI MAI CONVINGATOR

Pentru a-i convinge pe ceilalti, convinge-te mai intai pe tine. Nu poti convinge pe nimeni de nimic daca tu nu esti convins de acel lucru. Vei reusi mai usor sa convingi atunci cand vorbesti despre ceva care te pasioneaza, te entuziasmeaza, te intereseaza.

Cand trebuie sa transmiti ceva in care nu crezi suficient de mult, cum ar fi un program de contabilitate, atunci incearca sa fragmentezi mesajul in parti mai mici si gaseste o parte care iti place mai mult, iti starneste interesul si concentreaza-te pe aceasta.

Desi cuvintele in sine au o contributie redusa in procesul de influentare, de persuasiune (vezi capitolul despre limbajul non-verbal), cu toate acestea cuvintele, continutul poate aduce credibilitate.

6. OFERA CONTINUT DE CALITATE

Prezinta fapte, exemple pentru a sustine discursul sau prezentarea. Continutul ar fi bine sa aiba un rationament, o logica, sa nu fie prea lung si va fi inteles mult mai usor. Este importanta si ordinea in care iti prezinti continutul, informatiile. Este bine ca cea mai importanta informatie sa fie oferita la inceput. Foloseste metafore si analogii pentru a da viata discursului tau. Printr-o metafora bine aleasa si bine spusa poti face ca prezentarea sa fie memorabila.

7. DICTIE BUNA

La consolidarea efectului charismatic mai contribuie si dictia, pronuntia corecta si clara a cuvintelor si propozitiilor, inaltimea vocii tale, cat este de inalta sau de scazuta. Volumul vocii tale te face sa fii auzit, iar tonul transmite o anumita dispozitie (furie, placere, bucurie etc). Ritmul arata cat de repede vorbesti si poate fi corelat cu momente de tacere pentru un efect maxim. Tacerea este argumentul cel mai greu de respins si iti rafineaza charisma.

8. INCREDEREA IN TINE!

Daca tu nu ai incredere in tine, de ce ar avea altcineva? Increderea in tine inseamna sa te simti sigur pe tine. Increderea este importanta in comunicare, ea influentand comportamentul tau verbal si non-verbal. Increderea transmite putere. Puterea de a influenta emotiile si comportamentul ascultatorilor. Este important ca tu insuti sa crezi, sa fii convins ca ai incredere, iar daca nu crezi ca ai incredere nu o vei avea nici atunci cand o ai.

Ce crezi tu despre tine, convingerile tale isi pun amprenta asupra comportamentului tau si asta vei transmite in exterior.

Increderea in sine se transmite prin atitudinea increzatoare pe care o ai, prin postura, limbaj non verbal, micro-expresii si alte semnale ale corpului.

Cateva reguli si metode simple care, odata aplicate, te ajuta sa transmiti incredere si totodata iti consolideaza increderea in tine:

• Cand vorbesti ascultatorilor, priveste-i in ochi cateva secunde si fii interesat de ei. Transmite-le din priviri ca ai incredere in tine si ca esti interesat de ei.
• Fii relaxat, fii flexibil, incearca sa ai control asupra miscarilor tale. Fara tremuraturi. Adopta o postura corporala deschisa. Arata ca esti pregatit pentru orice.
• Formeaza-ti o voce cat mai placuta si foloseste- te de inflexiuni, ton, ritm, pauze pentru a transmite incredere si siguranta ascultatorilor.
• Nu te scuza si evita sa faci afirmatii care arata lipsa de incredere. Foloseste cuvinte puternice si de impact.
• De fiecare data cand apari in fata publicului, fii constient de intentia ta de a transmite incredere si siguranta.
• Poarta-te intotdeauna ca si cum ai avea incredere in tine, ca si cum ascultatorii ar fi fericiti ca te afli in fata lor.
• Refuza pur si simplu sa te mai gandesti la eventuale temeri si indoieli.
• Cand esti in fata publicului concentreaza-te pe ce se intampla in afara ta si fi mai putin preocupat de propria persoana, fi natural.
• Hotaraste-te, stabileste odata pentru totdeauna cum vrei sa fii si poarta-te ca atare. Gandeste ca si cand ai fi ceea ce vrei sa fii.

Ascultatorii tai vor crede despre tine ceea ce crezi tu despre tine. Daca tu crezi ca nu esti suficient de pregatit, nu ai ceva important de spus, publicul nu va avea incredere in ceea ce spui, vei reusi sa transmiti asta inconstient.

Priveste-te ca o persoana agreabila, un vorbitor talentat, inteligent si valoros si fii convins ca oamenii sunt bucurosi sa te asculte si exact asta se va intampla pentru ca asta vei transmite.

Daca esti increzator, entuziast, vei transmite asta auditoriului si el va avea tendinta sa fie la fel. Daca esti cu adevarat interesat de ascultatori si ei vor fi interesati de tine. Se aplica principiul “nu imi pasa de ce stii sau cine esti pana nu vad, nu simt cat de mult iti pasa de mine”. Iti pasa de mine, imi pasa de tine, te interesezi de mine, devin interesat de tine. Ascultatorii vor avea tendinta sa iti oglindeasca starea ta emotionala.

Gandurile tale legate de modul in care se vor comporta ascultatorii tai vor influenta comportamentul lor. Daca tu crezi ca publicul tau va fi interesat de ceea ce urmeaza sa prezinti, asa va fi. Asa ceva este posibil si real si nu este nimic paranormal in faptul ca ascultatorii iti citesc gandurile. Ti le citesc deoarece tu, gandind ca nu o sa fie interesati de ceea ce urmeaza sa spui, vei transmite diferite mesaje voluntar sau involuntar care se vor exprima prin intermediul limbajului non-verbal al tinutei tale, prin microexpresii si prin vocabularul tau. Este bine sa gandesti si sa te porti ca si cum ai fi obtinut, ai avea deja rezultatul pozitiv pe care ti-l doresti.

Un vorbitor public, un orator de succes stie ca nu el este important, ci publicul lui.

8. FOCUS SI STARE DE PREZENTA – inseamna, pe langa prezenta fizica in fata publicului, si prezenta sufletului si a mintii tale la ceea ce se intampla in acel moment. Daca in timp ce vorbesti ascultatorilor, mintea ta, gandurile tale se afla in alta parte, publicul va percepe acest lucru.

Fii precum un radar care intercepteaza si citeste starile, intentiile, comportamentul si emotiile publicului. Este important ca „radarul” sa fie bine reglat pentru a nu citi si interpreta eronat diverse comportamente si date.

Ai cu adevarat o stare de prezenta atunci cand te simti bine in pielea ta, te simti confortabil cu tine insuti, esti pe deplin constient de ceea ce se intampla cu tine si in jurul tau.

Un vorbitor aflat in stare de prezenta observa intotdeauna detalii despre felul in care sunt si se simt ascultatorii. Observa dispozitia sau indispozitia lor. Este curios sa afle ce idei au ascultatorii sai, nu judeca si nu eticheteaza persoana, este in permanenta conectat cu sentimentele si trairile ascultatorilor sai. Se simte plin de energie, iar simturile functioneaza la maxim.

Starea de prezenta te ajuta sa observi tot ce te inconjoara, esti constient de atmosfera, percepi anumite tensiuni, asteptari, intrebari si chiar gandurile ascultatorilor.

Iti pierzi starea de prezenta atunci cand te lasi prada grijilor, temerilor inutile, te concentrezi asupra trecutului sau a viitorului; cand dai voie ca starea ta sa fie influentata de mediul uneori ostil, de colaboratori si colegi nesuferiti, de activitati care nu iti aduc placere si satisfactie; cand apare un conflict major intre valorile tale si valorile celor cu care, vrand-nevrand, interactionezi. Ca sa iti imbunatatesti starea de prezenta, o poti face reconectandu-te cu lumea, sporindu-ti constiinta de sine, energizandu-ti sufletul si mintea. Fii plin de viata, da-ti voie sa traiesti si sa iti exprimi sentimentele. Opreste-te pentru cateva clipe din vartejul vietii si reflecteaza la viata ta. Cand esti in fata publicului, ai rabdare, nu porni ca o avalansa, concentreaza-te asupra corpului tau, relaxeaza-l, respira adanc si abdominal.

9. FII AUTENTIC; FII ORIGINAL; FII TU INSUTI!

In ziua de astazi este tot mai greu si cateodata parca este mai comod sa te pierzi in marea masa, sa nu iesi din rand. Societatea multilateral dezvoltata in care traim ne spala creierul non stop prin mass-media cu industria publicitatii, intreaga activitate culturala a marilor corporatii si nu numai, care iti spun ce trebuie sa faci si ce nu, te invata sa fii un robotel exemplar, ce se cade si ce nu se cade, etc. Cel mai mare dusman al acestei politici de uniformizare si standardizare generala este originalitatea, autenticitatea si puterea de a fi tu insuti.

Invata de la toti si toate, dar fii tu insuti, fii original si autentic, nu copia pe nimeni, tu ai propria personalitate, charisma si stil.

Esti original si autentic atunci cand publicul tau spune asta despre tine, nu cand afirmi tu ca esti autentic, iar ascultatorii percep cu totul altceva.

Uneori, din dorinta de a deveni celebri, oamenii renunta la autenticitate, incearca sa copieze, sa imite pe altii. Ascultatorii, cand au in fata un vorbitor care nu este autentic, simt ca ceva nu este in regula, ca se preface,  joaca teatru si nu inspira incredere.

Autenticitatea nu se obtine peste noapte. A fi autentic este un proces ce inseamna, in primul rand, sa fii sincer, sa crezi ceea ce spui si sa spui doar ceea ce crezi. Sa ai niste principii clare si sa actionezi conform cu acestea. Sa arati si sa demonstrezi publicului ca se poate baza pe tine si ca esti de incredere. Sa ai un set de valori care sa fie ale tale si sa nu te abati de la ele.

Nu cauta autenticitatea doar de dragul ei, nu duce lucrurile in cealalta extrema, a soca nu insemna ca esti autentic si original. Daca vrei sa fii autentic doar ca da bine, atunci nu mai esti autentic. Autenticitatea incepe cu descoperirea de sine. Cu a fi tu insuti. Decat sa te chinui si sa cazi in ridicol mimand autenticitatea, mai bine fii tu insuti, fii natural.

Originalitatea mai este descrisa de catre omul de rand cu sintagma “ce-i in gusa, si-n capusa”, dar atentie, a fi grosolan sau chiar badaran nu inseamna ca esti original, ci inseamna ca esti prost-crescut si incult.

Originalitatea te ajuta sa iti formezi un stil propriu, sa devii o marca, un brand ca si vorbitor. Te ajuta chiar sa fii mai eficient.

Un brand care spune totul despre tine, despre felul tau de a fi. Poti fi sigur ca ascultatorii tai nu te iarta, te eticheteaza si te branduiesc si in functie de cat esti de autentic.

10. DETASARE SI CURAJ – fii detasat in fata publicului, foloseste-te de limbajul corporal pentru a te impune in fata lui, fii expresiv, sugestiv. Pentru unii, a face toate acestea este un adevarat act de curaj. Daca ai ceva de spus (si ar fi bine sa ai), exprima-ti punctul de vedere si sustine-l cu curaj. Publicul vrea sa asculte vorbitori care au opinie, au un punct de vedere propriu si stiu ce vor.

Daca ai o credinta, un crez, apar-o cu indarjire, dar fii respectuos si accepta si alte puncte de vedere. In timp ce asculti si alte pareri care nu corespund cu ale tale, nu fi defensiv, fii detasat.

Evita sa contrazici direct audienta, mai bine ofera-i o perspectiva noua, o alta alternativa sau o interpretare diferita. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa spui lucrurilor pe nume.

11. PUNE-TI ASCULTATORII INTR-O LUMINA FAVORABILA, PUNE ACCENTUL PE EI, nu folosi expresii de genul “ma gandeam eu ca nu o sa intelegeti, nu o sa pricepeti ce spun etc”. Foloseste expresii de genul: „Ce am invatat din aceasta experienta ?”, „Va rog sa ma lasati sa va mai explic o data !”, „Conteaza ce ati spus !”, „Punctul vostru de vedere este important pentru mine !” etc.

Poarta-te si trateaza-ti ascultatorii ca pe cea mai importanta persoana. Pentru un vorbitor charismatic, persoanele cu care interactioneaza sunt intotdeauna cele mai importante.

Ascultatorilor le place sa fie respectati si pretuiti. Le poti transmite asta acordandu-le tot interesul, toata atentia ta, luand in serios opiniile lor, chiar daca nu esti de acord cu ele. Cere-le punctul lor de vedere despre subiectul in discutie, despre o problema, vezi ce pareri si rezerve au cu privire la acestea. Implica-i si dialogheaza cat mai mult cu ei.

Zambeste cat mai mult, zambetul si buna dispozitie sunt contagioase.

Foloseste-te de exprimarea corporala, de impactul tau personal, de farmecul tau natural.

12. IN FINAL ......

Fii pasionat de ceea ce spui si faci, fii plin de entuziasm si vei avea un mare impact asupra publicului tau. Fii plin de energie, pune energie in cuvintele tale si in comportament.

Orice mesaj, discurs in a caror prezentare nu se pune si energie vor trece aproape neobservate.

Fa-ti publicul sa vibreze si lasa-l cu zambetul pe buze.

Prezentul material este un capitol din cartea GHIDUL VORBITULUI IN PUBLIC, Mircea Chira, 2012. Cartea poate fi achizitionata din libraria Extreme Training.

Scris de Mircea Chira
Trainer Extreme Training
www.traininguri.ro



Mai multe despre "Charisma – Ghidul Vorbitului in Public ":

Retelele sociale: cum va puneti in valoare?

Retelele sociale: cum va puneti in valoare?

Personale sau profesionale, cele doua mari categorii de retele sociale sunt folosite din ce in ce mai mult in ultima perioada. Este foarte important sa invatati sa va gestionati identitatea virtuala.

» Citeste tot articolul

Cum rezolvati un conflict cu seful?

Cum rezolvati un conflict cu seful?

Sunteti angajati de ceva timp in cadrul companiei si aveti dificultati in a va face recunoscuti de sef, acesta nu va ofera posibilitatea sa va remarcati? Cum rezolvati acesta situatie?

» Citeste tot articolul

Solutii pentru un job nou

Solutii pentru un job nou

Venim in ajutorul vostru cu sfaturi pentru a putea face fata provocarilor cu care o sa va confruntati in demersul vostru pentru a gasi un nou loc de munca.

» Citeste tot articolul


InapoiSus
 

Utilizator inregistrat?

parola uitata?
 

Gaseste-ti jobul potrivit:

 

Keywords :

Copyright © recrutam.ro 2007 - Toate drepturile rezervate - Termeni & conditii - Contact - Site Map - ISEOM - Recrutam.ro is Managed by Ellipse Marketing Romania

studiu de piata - studii de piata - cercetare de piata - cercetare marketing

© ELLIPSE MARKETING Romania